Audit Dalaman


Audit dalaman telah diadakan pada 24/8/2018 pada 3.00pm hingga 4.30pm. Juruaudit yang terlibat ialah Jt Noor Suhaida Bt Abd Hamid, Kj Rohni Bt Samsudin dan Kj Ainin Zuridah Bt Mohd Arip. Hasil penemuan audit adalah seperti berikut dan penambah baikan perlu dilakukan. Secara puratanya markah keseluruhan bagi Zon Tempua adalah sebanyak 59.13%.


KOMPONEN
MARKAH
A
7/35=20%
B
100/195=51.28%
C
115/140=82.14%
D
42/70=60%
E1
49/65=75.38%
F
33/50=66%
Jumlah Markah
354.80
Purata Markah
59.13%



MAKLUMBALAS LAPORAN AUDIT DALAMAN EKSA WAD PEREMPUAN HOSPITAL TAPAH

BIL
LOKASI
KOMPONEN
PENEMUAN
CADANGAN
TINDAKAN PENAMBAHBAIKAN KETUA ZON
1
Wad
A
Fail tidak teratur dan tidak dikemaskini
Perlu dikemaskini untuk tahun 2018
Dalam proses mengemaskini semua fail
2
Kaunter
A
Sudut EKSA maya tidak berfungsi
Rujuk pegawai IT
Dalam proses mengemaskini laman maya EKSA oleh staf yang bertanggungjawab
3
Wad
B
Peralatan rosak & yang boleh digunakan diletakkan di tempat yang sama dan tidak teratur
Asingkan peralatan yang boleh digunakan dan tidak boleh digunakan, barang yang tidak boleh guna perlu dilabel
Peralatan yang rosak telah diasingkan  dengan peralatan yang boleh digunakan dan telah dilabel
4
Wad
B
Tiada perlabelan untuk simpanan barangan contohnya laci
Tanda dan label perlu dibuat
Dalam proses membuat label dan sebahagian telah disiapkan
5
Wad
B
Tatacara penggunaan alatan dilabel sebahagian peralatan sahaja
Semua alatan perubatan perlu dilabel caraguna sama
Dalam proses menyiapkan semua label
6
Wad
B
Aset tidak sama dengan  lokasi dalam KEW.PA-7
Letakkan aset bersama KEW.PA-7 bersama-sama (tempat yang sama)
Dalam proses mengemaskini semua aset bersama KEW.PA-7 dan diletakkan bersama mengikut SOP
7
Wad
B
Tiada lantikan PIC
Lantikan segera untuk PIC
Lantikan PIC sebenarnya telah dibuat sebelum audit
8
Stor
B
Stor peralatan tidak memenuhi kriteria
Perlu dikemaskini segera
Dalam proses membuat penambahbaikan dan mengemaskini stor
9
Pantri
C
Peralatan tidak disusun kemas
Alatan hendaklah disusun kemas setiap kali selepas penggunaan
Pantri sentiasa kemas setelah digunakan
10
Wad
D
Staf tidak pasti gelong hos boleh digunakan ataupun tidak
Minta pihak Edgenta untuk periksa bersama-sama dengan staf
Request akan dibuat selepas ini ke pihak Edgenta
11
Wad
D
Peti kunci tidak berkunci dan tempat tidak strategik serta tiada buku diwujudkan
Alihkan peti kunci ke tempat yang lebih selamat dan tertutup serta wujudkan kunci untuk peti kunci dan pergerakan kunci
Dalam proses membuat persiapan mengikut SOP
12
Wad
E
Semua tong sampah
Minta pihak Edgenta untuk beri tong sampah yang bertutup
Terdapat hanya 3 buah tong sampah di katil pesakit sahaja yang tidak bertutup.  Request memang telah dibuat kepada pihak Edgenta sebelum audit


No comments:

Post a Comment